You are here!!


Drukke agenda? Bereid uw maaltijd in 10 minuten met deze trucs

Laten we eerlijk zijn: soms zit uw week zo vol met vergaderingen en lange werkdagen, dat u geen tijd meer over heeft om u uit te sloven in de keuken. Gelukkig betekent dit niet dat uw maaltijden aan smaak en kwaliteit hoeven in te boeten. Deze trucs om uw maaltijd in slechts 10 minuten te bereiden, sluiten perfect aan op uw drukke agenda. Ze staan daarbij ook garant voor gezonde en lekkere gerechten. Zo vindt u de perfecte balans tussen gezond eten en efficiëntie.

TIJDBESPARENDE HULPMIDDELEN

Het investeren in een aantal tijdbesparende hulpmiddelen die u helpen bij het bereiden van smaakvolle gerechten is de eerste, belangrijke stap om de efficiëntie in uw keuken te verhogen. We noemen er enkele: een spiraalsnijder en dunschiller die heerlijke, voedzame ‘noodles’ maken van courgettes, wortelen en andere verse groenten, een keukenmachine en blender die groenten in een oogwenk snijden, raspen, hakken en pureren en een keramische pannenset zodat u de afwas in een handomdraai gedaan heeft. Als u in de keuken wilt staan als een echte professional, dan mag een uitstekende messenset met huisslijper niet ontbreken. 

GA VOOR RAUW

Een gezond dieet bevat royale porties van rauwe en onbewerkte groenten en fruit. Sommige ideale ‘rauwe’ recepten om uw gezonde maaltijden mee aan te vullen, bestaan uit “supersalades” – probeer ze samen te stellen met zoveel groeten, fruit, noten en zaden als u wilt. Breng op smaak met een yoghurtdressing met kruiden. Maak een gazpacho of andere koude soepen (de keukenmachine en blender zijn hier perfect voor). Ook tapas met gehakte groenten, hummus en magere kipfilet zijn een uitstekende optie. Of maak een Griekse salade met komkommer, rode ui, tomaat, fetakaas en oregano.

10-MINUTENGERECHTEN VOOR DE OVEN EN IN DE PAN

Er zijn genoeg oven- of kookplaatmaaltijden die in 10 minuten of minder gemaakt kunnen worden. Probeer eens verse zalm met asperges en sesamolie. Ingepakt in aluminiumfolie kunnen ze in de oven in een oogwenk worden gebakken. Voor een snelle, heerlijke roerbak, bakt u broccoliroosjes, peultjes en grof gesneden kool in een wok, waar u wat magere kipfilet of tofoe aan toevoegt. Breng het geheel op smaak met sojasaus. Een eenvoudige omelet met gehakte champignons, een beetje geraspte Parmezaanse kaas en verse peterselie is ook een lekkere en snelle optie. Serveer hem met een salade. 

VRIES GEZONDE MAALTIJDEN IN

Tijdens minder drukke periodes maakt u grote hoeveelheden eten klaar die geschikt zijn om in te vriezen, zoals lasagne, bonen- en groentesoep, zalm- viskoekjes of kiptortilla. Zo tovert u tijdens drukke periodes in minder dan geen tijd een gezonde maaltijd op tafel. Om zoveel mogelijk van de smaak en de vitamines te kunnen genieten, kunnen de ingevroren maaltijden het beste gegeten worden in dezelfde week wanneer ze gemaakt zijn. 

GEBRUIK UW VAARDIGHEDEN OP HET GEBIED VAN TIMEMANAGEMENT

Zet uw timemanagementvaardigheden in tijdens het bereiden van maaltijden: als meer tijd doorbrengen met uw familie of ‘s avonds genieten van andere activiteiten uw prioriteit is, zult u extra gemotiveerd zijn om uw kookroutines en –vaardigheden te verbeteren. 

ZIE KOKEN ALS MEDITATIE

Zelfs als u maar 10 minuten in de keuken staat, kan koken een goede manier zijn om uw geest opnieuw in balans te brengen en bij te komen van een lange dag. Zo laadt u zich weer helemaal op voor een nieuwe dag. Zie maaltijdbereiding als een soort van meditatie – van groenten snijden tot het op smaak brengen – en laat het deel uitmaken van uw zoektocht naar een evenwichtiger leven. 

 

Deel uw ideeën voor 10-minutenrecepten en maaltijdtips met ons: wat kookt u graag?

 

ONTDEK EN GENIET