You are here!!


Enkele regels voor een evenwichtig dieet

U weet hoe belangrijk het is een evenwichtig dieet vol te houden, maar soms lukt het niet door de drukte van alledag. Deze vijf simpele regels zijn gemakkelijk te onthouden.

Begin met een gezond ontbijt

Begin bij het begin. Een goede start van de dag zorgt ervoor dat u zo lang mogelijk door kunt gaan. Het is belangrijk om elke morgen een gezond en voedzaam ontbijt te nemen. Waarom? Omdat de stofwisseling een vliegende start maakt, zodat u de nodige energie krijgt om de dag door te komen. Als u met een rammelende maag op uw werk aankomt, heeft u moeite zich te concentreren en krijgt u eerder zin in een tussendoortje. Een goed ontbijt bestaat bijvoorbeeld uit fruit, havermout en yoghurt.

Beperk ongezonde tussendoortjes

Uw collega heeft zelfgemaakte koekjes meegenomen naar het werk en heeft ze op tafel gelegd om uit te delen… Wat doet u? Hoe aanlokkelijk ook, probeer de verleiding te weerstaan. Voor dit soort situaties is het goed altijd een stuk fruit naar het werk mee te nemen. Deze stimuleert uw lichaam, en bevat geen stukjes chocolade! 

Vaker kleinere maaltijden eten

Tijdens de lunch eten we vaak meer dan nodig is omdat we honger hebben. Probeer dit te voorkomen en deel uw maaltijden op in kleinere porties: eet elke 3 uur iets. Op deze manier vermijdt u dat u hongerig wordt en teveel tegelijk eet. Door verschillende gevulde Tupperware-dozen van huis mee te nemen, komt u in de bedrijfskantine niet voor de verleiding te staan. En u spaart ook nog eens geld uit!

Gebruik de juiste percentages

Wat de samenstelling van uw bord betreft, bestaat er een eenvoudige regel voor een evenwichtige maaltijd. Zorg ervoor dat de helft bestaat uit bladgroenten of sla. Groene blaadjes dus! Donkergroene bladgroenten, zoals spinazie, kool, paksoi of cichorei zijn niet alleen heel smaakvol, maar zitten ook tjokvol met vezels en carotenoïden (antioxidanten). 25% van uw bord moet uit proteïnearm vlees bestaan, zoals kip of kalkoen. De overige 25% moet koolhydraten bevatten, waarvan de gezondste zijn: volkorenproducten en producten met een lage glycemische index (zoete aardappel, linzen, kikkererwten, enz.). Door bij elke maaltijd te denken aan 50:25:25, zorgt u ervoor dat uw lichaam de juiste combinatie van voedingsmiddelen binnenkrijgt.

Drink water

Vaak verwarren we dorst met het hebben van honger. Maar weinig mensen drinken voldoende water. Zorg er dus voor dat u altijd een fles water in uw tas heeft, en probeer eraan te denken regelmatig een slok te nemen, de hele dag door. Deshydratatie vermindert de mentale en fysieke prestaties en kan leiden tot vermoeidheid en verwarring. Maak er een gewoonte van om elke morgen eerst een glas water te drinken, drink water bij de koffie op uw werk en voor u naar bed gaat. Door van water een dagelijkse routine te maken, bent u er zeker van dat u voldoende vocht binnenkrijgt.

 


Door deze regels voor een evenwichtig dieet te volgen, zal uw lichaam u hierbaar dankbaar voor zijn. Heeft u suggesties om een evenwichtig dieet te combineren met een druk bestaan?

 

ONTDEK EN GENIET