You are here!!


Hoe yoga u helpt om uw innerlijke evenwicht te vinden

Voor sommige vrouwen die een carrière, een gezin en een sociaal leven moeten combineren, lijkt yoga misschien onnodig: het is tijdverspilling of te ‘new age’. Andere kunnen sceptisch zijn over de basistechniek van yoga: van de ene ongewone houding overgaan naar de andere, waarvan sommige een evenwichtsgevoel vereisen dat in een circusvoorstelling lijkt thuis te horen.

 

Yoga is echter geen turndiscipline of acrobatische evenwichtsoefening: het is een oude discipline uit India die zowel uw lichaam als uw geest traint.  Of het nu gaat om een zachte yogastijl zoals hatha-yoga of een meer energetische stijl zoals ashtanga, de gunstige effecten van regelmatige yogasessies zijn al tientallen jaren gekend: u krijgt een mooi afgelijnd lichaam en sterkere spieren en u wordt leniger. 

Yoga gaat ook over het verbeteren van de verbinding tussen lichaam en geest of over een vredig moment waarin u alles loslaat. Wanneer hebt u voor het laatst uw hoofd kunnen leegmaken? 

Er is niets rustgevender dan zitten in een lotushouding (met uw benen gekruist) en u rustig concentreren op uw ademhaling, op het ritme van het in- en uitademen.  Zelfs met de meer dynamische houdingen zult u zich meer in evenwicht met uw lichaam voelen. Dit gevoel van verbinding en harmonie komt ook voort uit de bewegingsreeksen die een dynamischer patroon volgen.  

Het gaat er niet om om uzelf tot het uiterste te dwingen, maar om elke beweging zo bewust mogelijk uit te voeren. De houding van Shavasana – op uw rug liggen, uw lichaam helemaal ontspannen en uw geest helemaal leegmaken – kan u zelfs helpen om dieper te slapen. Door de productie van GABA (de neurotransmitter voor relaxatie) helpt deze discipline om stress en slapeloosheid te bestrijden. Door stress zowel lichamelijk als geestelijk los te laten, zult u merken dat u veel meer kunt genieten van de mooie momenten van het leven, vooral van de momenten die u doorbrengt met uw geliefden.

ONTDEK EN GENIET