You are here!!


Leer de fijne kneepjes van zelfmassage

Door de drukte op het werk vergeet u gemakkelijk om wat tijd te nemen voor ontspanning van en aandacht voor lichaam en geest. Via zelfmassage leert u om overdag korte momenten voor uzelf te nemen en blijft u geconcentreerd, kalm en uitgerust.

Massage is zowel nuttig voor de spieren als de geest. Een korte zelfmassage zorgt  voor ontspanning en behandeling van pijnlijke spieren. Het tweede voordeel van deze techniek is geestelijk: de complete focus op het lichaam ontstresst de hersenen. Hier vind u wat massagetechnieken die u zelf kunt toepassen – op het werk en thuis.

De tennisbaltechniek

Trek ongezien uw schoenen uit onder u bureau en leg een tennisbal onder de boog van u voet. Beweeg de bal rond onder uw voet, oefen wat druk uit en geniet van de massage – speciaal aanbevolen voor liefhebbers van hoge hakken!

Een handige handmassage

Uw handen worden op het werk veel gebruikt; beloon ze daarom eens met een snelle massage met vochtinbrengende crème. Niet alleen ontspannend, maar ook een goede manier om heerlijk zachte handen te krijgen. Kneed met uw duim rondom de handpalm van de andere hand, masseer vervolgens de vingers en knijp ten slotte zachtjes in het vel tussen de gewrichten om wakker te worden!

Ontspan uw armen

Druk met uw duim op de onderarm en maak lange, vegende bewegingen om de bloedtoevoer te stimuleren. Zodra de huid warm wordt kun u overgaan tot een massage met kleine, cirkelvormige bewegingen met de wijs- en middelvinger op de onder- en bovenkant van de arm. 

Ontspan vastzittende schouders

Vaak hebben we niet door dat we de hele dag met opgetrokken schouders zitten, omdat we veel tijd achter een bureau of aan de telefoon doorbrengen. Gebruik uw vingertoppen voor het masseren van de nek met cirkelvormige bewegingen. Begin aan de achterkant van de nek en werk naar de onder- en buitenkant toe. 

Maak uw stijve rug recht

Ook de rug kan het slachtoffer worden van een kantoorbaan. Bal uw handen tot vuisten, zet deze achter op uw rug en gebruik uw knokkels voor een massage met kleine bewegingen, met de klok mee en tegen de klok in, waarbij u zo ver mogelijk op en neer gaat. Sla als u klaar bent uw armen om uzelf heen en strek de bovenste rugspieren. Een paar minuten aandacht voor uw wervelkolom zorgt voor een betere werkhouding.

Verlicht hoofdpijn 

Zelfs als u geen hoofdpijn hebt, kan een hoofdmassage louterend werken. Vorm steeds grotere cirkels op uw schedel met uw vingertoppen en verlicht langzaam maar zeker de druk.

 

Een paar minuten zelfmassage op het werk kan ervoor zorgen dat u de rest van de dag productiever bent. Maar ook thuis kunt u zoveel tijd besteden aan zelfmassage als u wilt. Probeer het eens na een bad met een ontspannend muziekje erbij. Laat ons weten wat uw persoonlijke zelfmassage-technieken zijn! 

 

ONTDEK EN GENIET