You are here!!


Neem een tienminutenpauze op u werk

Haal uw handen van het toetsenbord en gun uzelf een pauze! U zal merken dat de paar minuten pauze u meer energie geven en zorgen dat u efficiënter werkt. Zet het scherm dus even uit, zet uw telefoon op stil en probeer wat van deze tips voor een goede tienminutenpauze.

Geef uzelf een massage

Een zelfmassage is niet alleen nuttig bij vermoeide en pijnlijke  spieren, maar zorgt ook voor meer motivatie en energie.  Hebt u een stijve rug na een lange zit achter de computer? Maak cirkelvormige op-en-neergaande bewegingen over uw wervekolom met u knokkels, zo hoog als u kunt en sla vervolgens uw armen om uzelf heen en geef uzelf ‘een knuffel’ om de bovenrug te strekken. Als u een tennisbal in de buurt hebt, kunt u uw schoenen uittrekken en de bal onder uw voet leggen voor een heerlijke voetmassage. Een handmassage met vochtinbrengende crème hydrateert en kan vermoeide handen verstevigen.
 

Geniet van een weldadige snack

Laad uw accu op met een stuk fruit of een handje ongezouten noten. Vergeet ook niet om water te drinken – u vergeet het gauw, maar water zorgt ervoor dat u wakker blijft en gemotiveerd bent: de consumptie van ten minste 2L water per dag (uit alle bronnen) draagt bij tot de instandhouding van de normale fysische en cognitieve functies, in het kader van een gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl. Eet en drink niet tijdens het werken. Los een korte pauze in voor een snack en een drankje, zodat u er echt van geniet.


Stimuleer uw hersenen

Als u het gevoel hebt dat uw concentratie serieus vermindert, kun u beter stoppen met werken en een tienminutenpauze nemen. Snelle mentale oefeningen zijn perfect om uw brein wakker te schudden en uw focus terug te vinden. Probeer in tien minuten een Sudoku op te lossen, reken uit hoeveel kilometer u deze week hebt gelopen of schrijf eens een haiku!


Ga even weg bij de computer

Ogen kunnen vermoeid, rood en gezwollen raken na een dag achter het beeldscherm, dus neem een pauze en laat de muis even liggen. Een stevige wandeling, liefst buiten, zorgt ervoor dat u wakker wordt en traint uw ogen doordat er buiten een beroep op uw lange-afstandsgezichtsvermogen wordt gedaan. Gebruik de tijd om u te concentreren op gedachten die losstaan van het werk of ren een eindje.


Mediteer met muziek

Zet een kalmerend muziekje op en gebruik uw tienminutenpauze om te mediteren. Haal eerst lang en diep adem via de neus en adem uit via de mond. Dit heeft direct een kalmerend effect en geeft uw geest de ruimte. Kies een fragment van 10 minuten zodat u de tijd niet in de gaten hoeft te houden: als de muziek stopt, moet u weer aan het werk! Als meditatie niets voor u is, of als u bang bent om per ongeluk in slaap te vallen, kies dan eerder een van uw favoriete vrolijke liedjes. Tik de maat met uw voeten, schudt uw schouders en voel de energie...
 

Deze ideeën voor een tienminutenpauze zorgen ervoor dat u kalm en gemotiveerd weer aan de slag kunt gaan!
 
ONTDEK EN GENIET