You are here!!


Waarom sporten een positieve invloed heeft op uw mentale vermogen?

U weet dat een stevige fitnesssessie van belang is voor een gezonde levensstijl: het is de sleutel tot het opbouwen van fysieke kracht en uithoudingsvermogen. Maar wist u dat intensief sporten ook uw geestelijke vermogen en algemene gezondheid bevordert? Het zit niet alleen maar tussen uw oren: hier leest u waarom sporten u in topvorm houdt op mentaal en emotioneel gebied.

 

De fysieke uitwerking van uw dagelijkse workouts spreken voor zich; u weet zelf ook dat ze zorgen voor kracht en balans. Zij zorgen er tevens voor dat stress wordt afgedreven. Bovendien werkt de uitdaging om meer fitnessdoelen te bereiken motiverend. Of u nu graag aan yoga doet in combinatie met cardio-oefeningen of liever een eind gaat joggen in de frisse lucht, niemand kan ontkennen dat flink transpireren en een verhoogde hartslag essentieel zijn om in topvorm te blijven. Uit studie blijkt tevens dat uw hersenen er ook beter van werken en dat het in belangrijk mate gunstig is voor uw algemeen welzijn. Hier leest u waarom.

INTENSIEF SPORTEN VERSCHERPT UW GEHEUGEN EN VERHOOGT UW MENTALE VERMOGEN

Geniet u ervan om het beste in u naar boven te halen? Zichzelf pushen om hogere sportdoelen te bereiken, bevordert de werking van uw geheugen en heeft een goede uitwerking op uw geestelijke vermogen. Onderzoekers van de Universiteit van British Columbia hebben recentelijk bewezen dat regelmatige, intensieve aerobic-oefeningen – het type waarvan uw hart flink gaat kloppen en waarvan u erg gaat transpireren – de hippocampus vergroten, een deel van de hersenen dat het verbale geheugen en het leren aanstuurt¹. Dus als u wilt schitteren op uw werk of mentale uitdagingen wilt aangaan, is intensief sporten uw beste vriend.

SPORTEN IS GOED VOOR HET WELZIJN EN BEVORDERT DE EMOTIONELE BALANS

Regelmatig sporten houdt uw geest en geheugen scherp. Daarnaast hebben studies aangetoond dat het bijdraagt aan een gevoel van welzijn en de emotionele balans bevordert². Uit één studie bleek dat mensen die vaker sporten, een positievere houding hadden, minder stress en angst ervoeren en zich over het algemeen beter voelden³. 

Probeer tijdens uw oefeningen naar muziek te luisteren om de ervaring van het sporten te veraangenamen. U kunt er ook voor kiezen om met een vriend of vriendin te sporten. Dat zorgt voor een stok achter de deur. Bovendien kunt u samen mijlpalen halen terwijl u geniet van het gezelschap en de gesprekken. Het mag geen wonder heten dat motivatie essentieel is bij het bereiken van doelen. 

 

Het is nu waarschijnlijk wel duidelijk dat er een nauw verband bestaat tussen regelmatige, intensieve lichaamsbeweging en uw mentale vermogen en algemeen welzijn. Klaar om uw sportroutine te intensiveren en een beter evenwicht te creëren tussen fysiek, emotioneel en mentaal welzijn? Ga ervoor!

Wat motiveert u om te gaan sporten: de mentale of fysieke voordelen? Of beide? 

ONTDEK EN GENIET